mineralen

Mineralen

Mineralen, de bouwstoffen van onze lichaam. Mineralen zijn nodig voor groei, herstel van het skelet en lichaamsweefsels. Calcium, natrium, magnesium, kalium en fosor zijn essentieel voor de stevigheid van onze botten. Mineralen zijn voedingsstoffen welke in kleine hoeveelheden voorkomen in voeding en drinken. Net als vitamines zijn deze ook van belang voor een goede gezondheid, normale groei en juiste ontwikkeling. 

De mineralen welke het lichaam nodig heeft zijn calcium, magnesium, fosfor, kalium, natrium en chloor. Mineralen welke het lichaam maar weinig nodig heeft heten spoorelementen. Hieronder vallen onder andere ijzer, jodium, koper, zink, selenium, mangaan, molybdeen, chroom en fluroide. Het lichaam kan mineralen en spoorelementen niet zelf aanmaken en daarom is het belangrijk deze binnen te krijgen via voeding en drinken. 

Waar zijn mineralen belangrijk voor?

Mineralen zijn bouwstoffen voor de groei en het herstel van het skelet en de lichaamsweefsels. Zo zijn calcium en fosfor van groot belang voor de stevigheid van de botten. Magnesium voor de vorming van bot en spieren, maar ook voor de overdracht van zenuwprikkels. Kalium regelt samen met natrium en chloride het vochtbalans. Ijzer zorgt voor de vorming van hemoglobine, productie van energie door lichaamscellen en ondersteunt de werking van het afweersysteem. Het is duidelijk dat iedere mineraal van belang is om zo jouw lichaam alle energie te geven zodat het geheel werkt zoals het zou moeten werken. Gezond en fit! 

Opname van mineralen en spoorelementen

Het lichaam neemt mineralen en spoorelementen op in de dunne darm. De hoeveelheid welke het lichaam opneemt hangt af van verschillende factoren. Onder andere van de vorm en hoe goed ze oplossen in de darm. Het lichaam neemt over het algemeen mineralen uit voedingssupplementen gemakkelijker op dan uit voeding. Hoe goed je lichaam mineralen en spoorelementen opneemt hangt ook af van wat er verder over de dag gegeten en gedronken is. Zo neemt het lichaam bijvoorbeeld minder ijzer, mangaan, zink en chroom op als je oxaalzuur, fytinezuur of polyfenolen binnen krijgt. Deze kunnen bijvoorbeeld zijn komen uit rabarber, peulvruchten, granen of koffie en thee. 
 
Een combinatie van bepaalde stoffen kan ervoor zorgen dat de opname verbetert. Het lichaam neemt bijvoorbeeld ijzer uit plantaardige bronnen vaak beter op wanneer er ook vitamine C aanwezig is en voor de opname van calcium is vitamine D nodig.

Tekort aan mineralen en spoorelementen

Een tekort aan deze stoffen komt in de westerse samenleving eigenlijk weinig tot niet voor. Als het voorkomt is er vaak sprake van eenzijdige eetgewoonte, langdurige ziekte of chronisch medicijn gebruik. Het is dus van belang om niet eentonig te eten zodat je vele verschillende vitamines en mineralen uit bijvoorbeeld groenten en fruit binnenkrijgt. Je mineralen ondersteunen kan enorm helpen door te kiezen voor voedingssupplementen. Wees hier wel voorzichtig mee want een teveel aan mineralen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Wanneer er twijfel is over of het nodig is om voedingssupplementen te gaan gebruiken, raden wij aan om contact op te nemen met de huisarts.